Canon stapt in de markt voor fotoprintproductie

Amstelveen, 3 maart 2011 — Canon Europe, wereldwijd marktleider in imaging solutions, maakt vandaag haar entree in de Europese markt voor fotoprintproductie bekend. Dat doet zij met de introductie van de DreamLabo 5000 inkjet productieprinter. Geheel in lijn met Canon’s groeistrategie - gericht op expansie van de zakelijke activiteiten door diversificatie - markeert de DreamLabo 5000 Canon’s eerste stap in de markt voor fotoprintproductie.

Met een nieuwe norm voor foto- en tekstkwaliteit in combinatie met hoge productiviteit, biedt de DreamLabo 5000 de markt voor fotoprintproductie een krachtig alternatief voor de zilverhalide-technologie. Een alternatief dat de fotoprintmarkt nieuw leven in zal blazen.

Dankzij de hoge kwaliteit biedt DreamLabo 5000 nieuwe omzetmogelijkheden in zowel de markt voor fotoprintproductie als in de markt voor printing-on-demand (POD).

Canon’s entree in de markt voor fotoprintproductie past in de strategie die moet leiden tot marktleiderschap in digitale fotografie. Met 70 jaar ervaring in fotografie en 30 jaar in printtechnologie, is Canon de enige onderneming die het gehele foto imaging spectrum - van input tot output - beslaat en het volledige printing assortiment biedt
- van laagvolume printers voor thuis tot industriële printproductiesystemen.

“Deze introductie betekent voor Canon een nieuwe zakelijke richting. We zijn trots te vermelden dat het niet zomaar om een nieuwe machine gaat, maar dat de technologie de gehele sector nieuw leven in kan blazen en nieuwe zakelijke mogelijkheden biedt”, aldus Ryoichi Bamba, President en CEO van Canon EMEA. “Met de DreamLabo 5000 toont Canon de nieuwe norm voor hoogwaardige printproductie, van zowel foto’s als tekst.”

Basis voor de DreamLabo 5000 vormt Canon’s huidige inkjet technologie, een technologie die zijn succes heeft bewezen in de PIXMA desktop printers en de imagePROGRAF grootformaat printsystemen. De DreamLabo 5000 uitgevoerd met een nieuw ontwikkelde high-density printkop voor een printbreedte van 305 mm. Dankzij de Canon FINE (Full-photolithography Inkjet Nozzle Engineering) technologie kan de printkop hoge kwaliteit fotoprints en detailrijke tekstdocumenten produceren op diverse hoogwaardige printmaterialen voor producten met een hoge meerwaarde, van fotoalbums, fotoboeken, fotokalenders, fotocollages en andere merchandise producten tot hoge kwaliteit POD-items, waaronder brochures met een exclusieve uitstraling.

De brede printkop zorgt voor razendsnel printen met slechts één passage, zodat het papier slechts eenmaal langs de vast opgestelde printkop beweegt. Bij gebruik in combinatie met automatisch dubbelzijdig printen, kan de DreamLabo 5000 in slechts 72 seconden* een 20 pagina’s tellend A4-formaat fotoalbum produceren. Het produceren van 40 fotoprints (102 x 152 mm) duurt slechts 1 minuut. De Dreamlabo 5000 haalt deze hoge productiviteit mede omdat zowel het papier als de inkt tijdens het printen kunnen worden vervangen, waarmee de beschikbare machinetijd optimaal is; een belangrijk vereiste voor productieprinters.

DreamLabo 5000 heeft een 7-kleuren inktsysteem met dye inkt dat zorgt voor vloeiende kleurgradaties. De beeldverwerkingstechnologie maakt gebruik van het volledige kleurenspectrum van Canon’s inkjet printers. Hiermee kan de nieuwe productieprinter foto’s produceren met kleuren die beter zijn dan bij traditionele zilverhalide foto’s.

De DreamLabo 5000 zal begin 2012 in heel Europa verkrijgbaar zijn.

*Dit product is uitsluitend bestemd voor printproductie. Voor het boekbindproces bij fotoalbums en POD-productie is aanvullende apparatuur nodig.

Verdere informatie
Uitleg van technologieën PIXMA iX6550 [PDF, 131 KB]