Canon introduceert nieuwe generatie imagePROGRAF grootformaat printers voor de CAD/GIS markt

HOOFDDORP, 18 juni 2009 – Canon Europe, wereldwijd marktleider in digital imaging solutions, heeft vier nieuwe grootformaat printers toegevoegd aan haar productaanbod voor de CAD (Computer Aided Design) en GIS (Geographic Information System) markt. Het gaat om de 24” Canon iPF650 en iPF655 en de 36” Canon iPF750 en iPF755.

De nieuwe Canon imagePROGRAF (iPF) grootformaat printers bereiken met gemak de hoogste printsnelheid in hun klasse. De iPF650 en iPF655 produceren een A1 print in slechts 30 seconden, de breedere Canon iPF750 en iPF755 maken een A0 print in slechts 48 seconden.

Bij de ontwikkeling van deze nieuwe generatie grootformaat printers is een belangrijke vooruitgang geboekt op het gebied van productiviteit, kwaliteit en gebruiksgemak, terwijl de gebruikskosten juist omlaag zijn gebracht. Dit levert voor de klanten een aanzienlijke return on investment op.

Deze nieuwe productlancering is wederom een belangrijke mijlpaal in Canon’s opmars in de CAD/GIS markt. Canon’s Europese marktaandeel in het segment voor technische A0 en A1 printers steeg van 16,1% in 2007 naar 18,6% in 20081. Canon’s assortiment CAD/GIS producten omvat nu 7 printers van verschillende formaten: de 24” productlijn (Canon iPF605, iPF610, iPF650 en iPF655), de 36” printers (Canon iPF750 en iPF755) en de vorig jaar geïntroduceerde 44” printsystemen (Canon iPF810 en iPF820).

“Hot Swap” bespaart tijd en kosten
Alle CAD/GIS imagePROGRAF modellen beschikken over Canon’s unieke functionaliteiten, zoals de “Hot Swap” inkttanks die tijdens het productieproces kunnen worden verwisseld en de instelling voor randloos printen – beiden gericht op tijd- en kostenbesparing. De modellen zijn uitgerust met een Gigabit Ethernet verbinding om bestandsoverdracht te versnellen en met een van de printkop onafhankelijke cutter, wat een snellere en nauwkeurige snijdfunctionaliteit biedt.

De nieuwe printerreeks biedt buitengewoon hoge nauwkeurigheid en kwaliteit. Alle printers zijn zeer nauwkeurig, met een minimale lijnbreedte van 0,02mm en een nauwkeurigheid van +/- 0,1%2, in combinatie met Canon’s 5-kleuren reactieve inkten en de nieuwe magenta inkt, die zorg draagt voor een rijker kleurengamma.

Kosten in kaart
Canon begrijpt dat klanten hun kosten willen kunnen controleren en beheren, en ontwikkelde daarom een speciaal accounting softwareprogramma. Zo kunnen de kosten per print worden berekend en de uitgaven worden beheerd. Canon’s eMaintenance software tool (toegepast bij Canon Office en Professional producten) geeft klanten ondertussen inzicht in de prestaties van de printer en de levensduur van onderdelen en verbruiksmaterialen, zoals media en inkten.

Voor klanten die minder bekend zijn met het gebruik van grootformaat printers, heeft Canon het bedieningspaneel verbeterd en voorzien van gebruiksvriendelijke functies.

Daarnaast zijn er functies toegevoegd die het gebruikersgemak bevorderen, zoals de optie om de media instellingen te bewaren, de functionaliteit die verkeerde mediacombinaties detecteert (op de iPF655 en de iPF755) en een timer die resterende tijd aftelt totdat de opdracht geprint is.

In het ontwerp van de printers maximaal rekening gehouden met praktische ruimtebesparing. De printers kunnen zelfs in de kleinste kantooromgevingen gemakkelijk worden gebruikt en bediend. Dit is terug te zien in het systeem voor het plaatsen van papierrollen aan de voorzijde en de opvangbak – eveneens aan de voorzijde – die ondanks zijn compacte ontwerp, toch een opvangcapaciteit heeft van 20 A1 of A0 prints.

Naast een interne 80Gb hard drive (de iPF655 en de iPF755), de economische printstand om printkosten te besparen, zijn de CAD/GIS imagePROGRAF modellen HP-GL/2 compatibel, inclusief het palet en de peninstellingen, om optimaal te integreren in bestaande CAD en GIS omgevingen.

Dewi Sumter, Product Marketing Professional LFP bij Canon Nederland: “Canon investeert meer dan 9% van haar jaaromzet in research & development. We zijn continu bezig met vernieuwingen. De bestaande imagePROGRAF printers waren een tijdlang toonaangevend in hun klasse en we zijn verheugd dat we nu de nieuwe generatie van ons productportfolio kunnen aankondigen. Daarbij hebben we voornamelijk gekeken naar wat voor onze klanten de meeste prioriteit heeft. De significante verbeteringen in productiviteit, gebruiksgemak en kwaliteit zorgen ervoor dat Canon haar leidende positie in de CAD en GIS markt behoudt.”

De Canon iPF750, iPF755, iPF650 en iPF655 zijn per direct beschikbaar in Europa.

1 Cijfers afkomstig van InfoTrends
2  De minimale lijnbreedte van 0,02 mm is theoretisch getal, gebaseerd op beeldresolutie.
De lijnnauwkeurigheid kan alleen bereikt worden indien media voor CAD-toepassingen worden gebruikt: uitsluitend normaal papier, CAD-calqueerpapier, gecoat papier of
CAD matte film.